12 september dag 11 Salzhauzen - Lauenburg 58 km

12 september 2023 - Lüneburg, Duitsland

Zoals voorspeld regende het vanochtend. Rustig ontbeten en om 10 uur werd het droog. We zijn vertrokken met een regenjasje aan; onderweg kregen we zelfs een waterig zonnetje te zien en konden de jasjes weer uit. Rond koffietijd kwamen we aan in Lüneburg. Even koffiepauze op het plein Am Sande. Daar staat het Schwarze Haus en de 13-eeuwse St. Johanneskirche met een Bach orgel. Het andere plein, de Markt is heel ongezellig, er staat wel het mooie raadhuis.

Omdat het heel hard ging regenen zijn we op de koffieplek gaan lunchen onder grote parasols. Ze hadden daar oa. de langste pizza van de stad.
Om iets over drieën werd het langzaam droger en klommen we weer op de fiets en kwamen langs de Fischmarkt met de Alte Kran en vele woonhuizen met fraaie gevels.

In Scharnebeck fietsen we langs een scheepslift. Er kwam net een containerboot aan die in de lift, een bak water, kwam te liggen en 38 meter omhoog werd gebracht in 7 minuten om daarna weer verder te varen over het Elbe-Seiten Kanal. Een spectaculair gezicht, het is de grootste scheepslift van Europa.

Daarna hebben we nog een stuk langs de Elbe gefietst om daarna in Lauenburg aan te komen. We slapen vanavond in een jeugdherberg omdat er verder niets meer te krijgen was. We moesten eerst lid worden en entreegeld betalen. We hebben een tweepersoonskamer met eigen badkamer dus niets mis mee. We moesten wel zelf het bed opmaken.

We hebben een prima restaurant gevonden, Zum Alten Schifferhaus, waar we op een terras met uitzicht over de Elbe, heerlijk hebben gegeten.

Vandaag 58

Totaal 831