14 september dag 13 Mölln - Lübeck 30 km

14 september 2023 - Lübeck, Duitsland

Na een lekker ontbijt bij de plaatselijke bakker fietsten we om 9 uur weg. De auteur van de Hanzefietsroute had naar Lübeck alleen maar onverharde wegen bedacht. Na onze ervaring van gisteren hebben we zelf een route gemaakt over asfalt. Deze was maar 30 km, die van het boekje 45. Hier houdt de officiële Hanzeroute deel 1 op. Morgen fietsen wij nog naar Hamburg om daar zaterdag de trein naar huis te nemen.

Am Markt in Lübeck hebben we koffie gedronken met marsepeinen taartjes, specialiteit van deze plaats. We waren veel te vroeg voor het hotel maar konden wel onze fietsen in de garage zetten en onze bagage daar achterlaten.
In een heerlijk zonnetje hebben we een stadswandeling door de Hanzestad gemaakt. We kwamen binnen door de Holstentor en daarnaast staan de Salzspeichern, waarin het zout uit Lüneburg werd opgeslagen.

Prachtig stad met mooie Dom en raadhuis. We hebben een rondvaart gemaakt door de haven. Met een irritante schipper die heel veel grappen maakte die niet leuk waren, die hij de hele dag en wie weet al jaren maakte.

Twee dingen zijn ons in het bijzonder opgevallen in Duitsland: ten eerste er wordt heel veel gerookt buiten en bij alle terrassen staan er asbakken op tafel en ten tweede wordt er nog heel veel met cash betaald; we konden ook vaak niet met een kaart betalen. Dus tussendoor maar weer ouderwets pinnen.

Nog een lekkere aperol sprits en een biertje op het terras bij een ondergaande zon en daarna gaan we een hapje eten in de stad. We kwamen bij een leuk Vietnamees restaurant, Larry’s Bar & Restaurant waar we overheerlijk gegeten hebben.

Vandaag 30

Totaal 901