10 september dag 9 Bremervörde- Buxtehude 68 km

10 september 2023 - Buxtehude, Duitsland

Gisteren kwamen er twee fietsers aan bij ons hotel op een Koga fiets. Joris sprak ze aan in het Nederlands want dat kon niet missen, Koga is een Nederlands merk. Zij fietsen de Hanzeroute de andere kant op.

Vandaag vertrokken we in de mist en voor het eerst hadden we ons fietsjasje aan.

Na 35 km fietsen kwamen we in Hanzestad Stade. De historische kern van Stade is klein en bestaat voornamelijk uit wandelgebied. In de smalle straatjes staan veel goed onderhouden vakwerkhuizen. Aan de oude haven staat een houten hijskraan die werd gebruikt bij de graanoverslag.

Daarna fietsten we over een fietspad langs de Elbe. Daar was een lange reep strand en veel picknickplaatsen. Omdat het vandaag zondag is en heel mooi weer, was het er erg druk. Bij Grünendeich gaat er een pont over de Elbe. Bij deze parkeerplaats stonden veel kraampjes waar je bratwurst en visbroodjes kon eten.
We fietsten verder langs veel appelbomen en kwamen langs verschillende oogstfeesten. In Nederland zijn we gewend dat de winkels op zondag open zijn en zeker de supermarkten. In Duitsland is alles dicht dus konden we vandaag geen inkopen doen voor onze lunch. Een terrasje pakken met dit weer is ook geen straf. Een heerlijk vegabroodje leek mij wel lekker. Maar dan krijg je er hier gelijk twee, beetje veel.

Uiteindelijk komen we in Hanzestad Buxtehude aan. Het ligt aan de rand van het vruchtbare Altes Land en heeft een kleine altstad, aan de rand ervan staat de Zwinger, een middeleeuwse verdedigingstoren.
We gaan straks proberen het Nederlands elftal te kijken en hopen niet voortijdig in slaap te vallen.

Vandaag 68

Totaal 711